dinsdag 19 september 2017

Stek je Calathea!

Op marktplaats bied ik doorgaans stekjes aan. Van velerlei planten. Wil je ze ook eens zien? Zoek dan op 'stekje' of 'stek' of 'stekjes' en je vindt vast en zeker advertenties van 't Stekkie in Harmelen. It's me 😉.

Vervolgens vragen mensen dan ook hoe je een stekje maakt van een plant. Daar is deze blog een beetje voor bedoelt.

De vraag: 'Hoe stek ik mijn Calathea?' is de meest voorkomende vraag. Onlangs besteedde ik een blog aan Calathea's maar een stappenplan lijkt me toch wel handig.

nieuwe scheuten 'Network'
Heb je nog nooit gestekt en wil je je Calathea stekken? Begin dan met een gemakkelijk te stekken soort. Kies bijvoorbeeld de Calathea Triostar. Dit vind ik een van de sterkere Calathea's. De Calathea Network leent zich er ook goed voor maar mijn Calathea Network is in de groei: het laat nieuwe scheuten zien en dus laat ik de plant op dit moment liever met rust! Begrijpelijk toch... ongetwijfeld voeg ik later eens een foto toe van de stekjes van de Network (zoals ik zojuist ook heb gedaan bij de Sansevieria en de Monstera Obliqua).

De Calathea stek ik overigens het liefst met wortels omdat de slagingskans dan het grootst is. En daar gaan we natuurlijk voor! Let wel op dat je jonge scheuten met rust laat. Kijk goed naar je plant of er nieuwe scheuten verschijnen: wacht dan gewoon een paar weken en kijk dan of de plant klaar is om te stekken.

DIY: Stek-Je-Calathea
- haal de plant uit de pot 
- kijk waar de nieuwe scheuten komen (punten) 
 ! !- blijf uit de buurt van jonge scheuten / punten anders breken deze
- pak een stengel met bladeren 
- volg deze tot in de grond 
- scheur dit deel los van de plant met zoveel mogelijk wortels = de stek
- zet de stek in een potje met vochtige aarde
- let goed op dat de stek niet uitdroogt en niet verzuipt...
- behandel je stek net als de moederplant (niet te veel, niet te weinig water, geen volle zon en af en toe sproeien)
- heb geduld; nieuwe stekken/  scheuten verschijnen echt niet binnen een week. (Afhankelijk van het seizoen kun je een paar weken wachten tot je wat boven de grond ziet komen.)

Is het jou gelukt om je Calathea te stekken? Ik ben heel benieuwd!
Stekje 'Rufibarba?'
Stekje 'Compacta'
Stekje 'Lancifolia'
Stekje 'Zebrina'
stekje 'Flamestar'
stekje 'Whitestar'

4 opmerkingen:

  1. Ik heb mijn Medaillon gestekt maar zowel de stek als de moederplant zijn niet zo blij met deze actie... knapt dit nog op of is het een gevalletje helaas-pindakaas

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. is hij erdoor gekomen ? wil ook mijn medaillon stekken, maar durf niet goed omdat het nefast kan zijn voor de moeder ook ...

      Verwijderen
  2. Ik krij knulletjes van deze plant op gestuurd die zaten bij deze plant in mijn Vraag komen deze wel uit want ik zie dat u stekjes pakt .Ik ben lid van een groep stekjes ruilen maar ga het maar proberen. Ik hoop op een reactie.dan weet ik namelijk of ik niet voor niks zit ze wachten tot er iets uit komt alvast bedankt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Onze Zebrina maakt regelmatig aftakkingen waaraan als een kroon meerdere blaadjes groeien. Die tak wordt op enig moment te zwaar, en dan breekt hij. Ik vraag me af of in 'het wild' zo'n tak dan een manier van natuurlijk uitzaaien is, maar ik kan nergens vinden hoe je zo'n aftakking tot een nieuwe plant kan maken: er zitten geen wortels aan, en de vorige keer dat ik zo'n aftakking probeerde te redden na een breuk, door hem in water te zetten, ging hij helaas dood. Zulke aftakkingen moeten toch een doel hebben, dat doet die plant toch niet voor niets?

    BeantwoordenVerwijderen