maandag 11 september 2017

Sansevieria's Sanseveria's Vrouwentongen

'Laurentii?'
Wie kent ze niet? Sanseveria's. Een plant die vele huiskamers heeft opgesierd en tegenwoordig weer in menig huis bewonderd wordt. 
Met hun lange bladeren zijn ze uitermate geschikt voor in het raam om inkijk te voorkomen. 

Die lange bladeren zijn minder geliefd bij het verpotten of scheuren. De bladeren hebben dan niet altijd steun meer aan elkaar waardoor ze eerder omvallen. Dit probleem lost de plant zelf op: het vormt veel nieuwe scheuten (vooral in de zomer juli-aug) en die bladeren groeien vervolgens als kool. Het oude blad kan dan zo kort mogelijk afgesneden worden en kijk daar: de plant heeft een verjonging ondergaan. Bijna een fluitje van een cent.

'Laurentii'- verjongen
De plant is gemakkelijk in verzorging: het heeft weinig water nodig (al is dat soms een hele uitdaging!) en kan veel of weinig zon verdragen. Bijna vanzelf komen er weer nieuwe scheuten naar boven. De wortel van een scheut groeit onder de grond verder en komt op een gegeven moment omhoog (meestal als de wortel geen ruimte meer heeft om verder te kruipen) en vormt boven de grond weer een nieuwe scheut. Een blad gaat groeien en vervolgens zie je dan meer scheuten verschijnen in de pot.
En ik denk dan aan... stekjes! Dit vind ik de gemakkelijkste manier van stekken: een scheut voorzichtig uit de grond halen, afsnijden en in een ander potje zetten. Als er dan ook nog veel kleine wortels aanzitten dan ben ik helemaal blij.

Een andere vorm van stekken is een deel van een blad afsnijden, laten drogen en vervolgens komen de wortels vanzelf. Bij een Sansevieria met een gele rand schijn je dan nog inkepingen in de stek te moeten maken zodat de gele rand terugkomt. Anders krijg je een groene Sanseveria. Ook mooi!

'Congo'
De Sansevieria is er in vele maten en soorten. Overigens kom je tegenwoordig zowel de naam 'Sansevieria' als 'Sanseveria' tegen. Volgens mij gaat het dan om dezelfde planten. De Laurentii is de groene met gele rand. (Wie kent hem niet?) Sanseveria Friends wordt niet zo hoog en heeft langwerpig, plat blad dat wel spits eindigt. De Fernwoord Punk is geinig om te zien: de punten staan kriskras omhoog. Dit soort kan lang of kortgehouden worden. (voor zover mijn kennis reikt...). Sanseveria Mikado lijkt op de Fernwood maar staat wat minder kriskras door elkaar. Onlangs kwam de 'Moonlight' in mijn blikveld. Met het jonge, grijsgroene blad maakt de Moonlight zich geliefd bij mij. Deze plant kocht ik via marktplaats van iemand. Bij deze plant kon ik ook een stek van de Congo overnemen. Zo gezegd zo gedaan. De post bracht een doos en toen schrok ik van de grootte van het Congo blad. Help! Hoe groot gaat deze plant worden? We gaan het zien!

En de Sansevieria Kirkii Silver Blue is ook een plaatje om te zien. Heel anders weer: lekker laag en het blad ziet er uit als 'oud' blad. Zelfs jong blad. Het zal wel bij de plant horen.
Ongetwijfeld zijn er nog veel meer Sansevieria's te noemen. Vergeet vooral de Sanseveria met rode, blauwe, glinstergroene, zilveren of gouden punten niet. De tijd van het jaar bepaalt de kleur...
Welke Sanseveria siert jouw huis?
'Moonlight'
'Friends'
'Mikado'
'Silver Blue'
'Zeylanica'

2 opmerkingen:

  1. Leuke blog! Heb hier meerdere Sanseveria's. Ook projecten (bladstek) De Congo staat hier ook. Nu met knolletje naast het blad, waar weer een nieuw blad uit schijnt te komen ��

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Claudia, bedankt voor je reactie. Goed om te weten dat de Congo in ieder geval echt gestekt kan worden. Eigenlijk moet ik nog wat 'groen geduld' kweken: ik kan niet wachten tot mijn Congo zover is! Groene groet, Tine

    BeantwoordenVerwijderen