dinsdag 26 september 2017

Rhipsalis Paradoxa

lange slierten met draai
Bij onze plaatselijke bloemenwinkel, Bloem in Harmelen, hebben ze vaak mooie planten. ---Natuurlijk, welke bloemenwinkel heeft dat niet?--- Maar nu... OE... als ik verliefd op planten zou kunnen worden, dan zou dat wel op deze plant zijn: de Rhipsalis Paradoxa. Dus thuisgekomen eerst gekeken welke Rhipsalis het zou kunnen zijn en vervolgens weer terug naar Bloem, met kinderen op de skelter en aanhanger erachter want deze plant past niet zomaar in een fietstas ofzo.. Deze heeft speciaal vervoer nodig!

Thuisgekomen heb ik eerst maar eens netjes de plant uitgepakt en ach, dat stukje dat er afgevallen is... geen probleem want dat is een... stekje! Omdat de plant een Rhipsalis is en veel lijkt op Lepismium Bolivianum (ook wel Rhipsalis Bolivianum genoemd), weet ik wat ik met een stekje aan moet: even laten drogen en dan in een potje met vochtige grond zetten. Nu maar hopen dat de stek werkelijk gaat wortelen en gaat uitgroeien tot een prachtplant. Met een beetje mazzel kan ik binnenkort een foto laten zien van een gewortelde stek.

Dan rest nog een probleem: vol trots wilde ik de plant ophangen zodat ik nog vaker en langer en ook nog tussendoor kan kijken naar deze exclusieve plant. Maar... het ophangmechanisme is te groot voor mijn haakjes waaraan ik planten kan hangen. Oeps! Tijd om de plant wat kleiner te stekken.

Voor wie zelf aan de Stek wil - de StekWijzer:
- Neem een stek van ongeveer 10 cm. (of langer)
- Laat deze enkele dagen drogen
- Poot deze in vochtige grond
- Zie wortels verschijnen en vervolgens uitlopers
- Kweek een grote plant door meerdere stekken in een pot te zetten of stek uiteindelijk van het zelfgekweekte plantje en plaats deze erbij in de pot.
- Geef de plant wekelijks een beetje water.
- Zet de plant gerust in de zon; wat minder zon is ook prima.
- Zorg dat de plant voldoende groeiruimte heeft (100 cm.)
- Geniet van deze plant!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten