vrijdag 1 april 2016

Bieslook

En wat staat er bij ons tussen de voorjaarsbolletjes? Juist! Een bieslookplant. Vorige week liet hij zijn eerste blaadjes zien en sindsdien zie je de groene sprieten omschieten. 

De herkomst van deze plant weet ik eerlijk gezegd niet meer. Wat ik wel weet is dat de bieslook een vruchtbare plant is. Elk jaar groeit de plant en kan ik meer bieslook oogsten. Eigenlijk meer dan ik gebruik. Meestal laat ik de plant bloeien en als de bloem is uitgebloeid heb ik prachtig bieslookzaad. Als je voor een optimale oogst gaat, is het beter de bloemen zo vroeg mogelijk te verwijderen zodat de plant zijn energie in het blad (de bieslooksprieten) steekt en niet in de bloem. 

In ieder geval vond ik het tijd de plant maar eens tussen de bolletjes vandaan te halen. Nog een precies werkje want ik wilde natuurlijk niet de tulpen ernaast beschadigen. Met een degelijk tuinschepje heb ik rondom de bieslook de plant losgestoken. Zodra ik wortels hoorde 'scheurde' stopte ik en nam ik meer afstand tot de plant om de plant uit te steken. Wonderwel is er geen voorjaarsbolletje gesneuveld: hoera! 

Vervolgens heb ik me verbaasd over deze plant. De sprieten komen eigenlijk uit een soort huls en die huls is groter dan ik had verwacht. Eigenlijk verwachtte ik gewoon ook onder de grond dunne sprietjes, maar dat blijkt dus niet waar te zijn. 

En dan breekt de laatste fase van deze klus aan: een aantal plantjes bijelkaar zetten in een potje en vervolgens de potgrond erbij doen. Groeien maar! 

Zodra de sprieten lang genoeg zijn om te oogsten, ga ik weer heerlijke tomatensoep maken; met bieslook erdoor! Bij het oogsten van de bieslook laat ik ongeveer 4 cm. van de sprieten staan zodat de plant weer nieuwe bladeren kan aanmaken en ik na ongeveer vier weken alweer op die plaats kan oogsten.

Gisteren heeft dochterlief nog nieuwe kruiden gezaaid: salie, munt en nog een aantal kruiden. Bij de tuinindeling moeten we misschien toch maar eens plaatsmaken voor een kruidentuintje. Alhoewel... de zaden zitten nog wel onder de grond. En eerdere ervaring leert mij dat kruidenzaden lang niet altijd bovenkomen. We wachten vol spanning af!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten