vrijdag 8 april 2016

Inspirerende stekjes!

Kom in de kas! Dat was nog eens genieten. Op 2 april op naar Hillegom naar John Warmerdam schelpendecoraties. 

Waarom daarheen? Vetplantjes heb ik nog niet eerder in een kas zien groeien (behalve dan de plantjes die ik vroeger zelf bij mijn vader in de kas stekte en op liet groeien / verwilderen... ). Bovendien had ik ergens een schelp met vetplantjes erin te koop zien staan: mijn nieuwsgierigheid was uiteraard gewekt! Hoe doen ze dat toch? Op heel weinig grond toch plantjes laten groeien.... kan dat echt?

Ja, dat kan! Van speciale kleikorrels met water en zand/ schelpenzand wordt een klontje klei in een schelp of potje gedaan. Daarin worden stekjes van vetplantjes gestoken en een prachtige decoratie is het resultaat! 

Mijn kennis is deze dag ook weer verder uitgebreid: houd vetplantjes echt droog, snij gerust de stekjes / kopjes van de plant af en zolang de temperatuur boven nul blijft, blijft het plantje leven. Met dat laatste ben ik erg blij want dat betekent dat ik bij een zachte winter niet alle planten naar binnen hoef te halen maar lekker buiten in een kast o.i.d. kan laten staan. 

Hieronder de foto's van de stekjes en een paar voorbeelden (zelf gemaakt) van wat je zoal kunt doen met... vetplantstekjes. 


Sierlijke schelpen met vetplantstekjes erin.
Je kunt lang kijken naar zo'n plantenbakje omdat je telkens weer wat anders ziet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten