dinsdag 12 april 2016

Epipremnum Aureum

Een plant die twee verschijningen kent: klimmend omhoog of hangend omlaag. Zelf gebruik ik de plant als hangplant.

De Crassula Hottentot heeft een nieuw plekje gekregen en daarom mag deze Epipremnum Aureum in de pot. Deze glazen pot gaat vervolgens in een staande, rieten mand en heeft op die manier genoeg ruimte om naar beneden te hangen.

Toch kies ik daar nog niet direct voor. Ik vind de plant van boven niet vol genoeg en wil daar wat in gaan sturen. Daarom snijd ik de lange uitlopers eraf zodat de plant hopelijk bovenin zijscheuten maakt en wat voller oogt.
Wat ik geheel niet erg vind, is dat er dan stekken ontstaan van deze snelgroeiende plant!

Hoe ga ik te werk?
- De uitlopers snijd ik boven het eerste blad af. Van onderaf beginnen. Bij de kop van de plant zijn het een paar bladeren die de stek vormen; een zogenoemde kopstek.
- De uitlopers zelf snijd ik ook telkens boven het blad af. Zo ontstaan een aantal stekjes.
- Bij erg lange stelen, snijd ik de onderkant van de steel nog een stukje af.
- Vervolgens poot ik 5 stekken in een pot.
- Bij gebrek aan ruimte binnen, zet ik een pot met stekken buiten.
- Wortelen en groeien maar!

De uitlopers. Links zie je de 'kop' van de uitloper. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten