woensdag 30 maart 2016

Epiphyllum Anguliger

Hoe mooi kan een plant zijn? Heel mooi! En wat heb je vervolgens over voor een plant als je een nieuwe wilt aanschaffen? Voor een prachtige, bijzondere plant wil ik gerust wat meer neertellen. De grootte van de plant speelt ook een rol in de prijs. Vorige week kwam ik erachter dat ik mijn Epiphyllum Anguliger toch echt wel voor een koopje heb gekocht... Dezelfde plant met minder scheuten en minder blad werd voor drie keer zoveel aangeboden als voor het bedrag dat ik ervoor heb gegeven. Heb ik te weinig betaald, of...?


Wat de prijs ook is, de plant op zich is het sowieso waard om in de woonkamer te staan. Deze plant valt op door de bladvorm: langwerpig en gekarteld. Sommigen noemen het blad ook wel 'gezaagd'. Aan een blad komen vervolgens weer nieuwe bladeren en uiteindelijk gaat het blad hangen. De Epiphyllum Anguliger wordt dan ook wel als hangplant verkocht.

Het stekken van deze plant is al even bijzonder: een blad snij je in stukken (ongeveer drie kartels per deel) en elk stuk is een stekje. Het bovenste stukje van het blad moet met de punt de grond in omdat daar het blad soms al geworteld is. De aarde die ik hierbij gebruik is zaai- en stekgrond. Lekker fijn van structuur waardoor de stekjes goed kunnen wortelen.

Hoe meer stekjes in een pot, hoe voller de plant uiteindelijk wordt. Vervolgens is het ... wachten en wachten tot de stekjes wortelen en gaan uitlopen. Zijn de stekjes in een klein potje gepoot, dan is het raadzaam om de plant te verpotten als je het plantje met wortels en al uit de grond kunt halen. Sommige plantjes zijn mooi als miniplantjes (Lidcactus, Lepelplantje, Hottentot etc.) maar deze plant heeft met zijn stevige, lange bladeren toch echt wel de ruimte nodig om zich te laten zien.

Hoe mooi de plant ook is... het stekken en zien groeien van de plant blijft toch het allermooist. En toegegeven: ook het goedkoopst.





Stekjes van jong blad hebben meer slagingskans.
Worteltjes: hoopvol begin van een nieuwe plant!

5 opmerkingen:

  1. Hallo . . .

    Wat is de beste tijd om te stekken, en wat is de beste tijd om stekken via een bedrijf via internet te kopen ? ikmheb vroeger ( een 5 jaar geleden )n Epiphylums gehad, maar door verhuizing ben ik alles kwijt. ik wil graag weer opnieuw beginnen, maar gewoon buiten, ik heb namelijk géén kas. Ik wil graag een aantal planten via stek weer opkweken. Maar is het verstaandig om nu ( maart ) al weer stekken te gaan kopen . . . ?

    Vriendelijke groet;

    Erik Brouwer

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Moet je de stekken ook water geven tijdens het stekken

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter alleen sproeien tot er nieuwe groei ontwikkeld, of onder plastic folie of glazen stolp / terrarium zodat hoge luchtvochtigheid en warmte ontstaan, stimuleren de groei en wortelvorming van de stek. Eenmaal geworteld, beginnen met spaarzaam gewoon water geven, eventueel zonder folie.

      Verwijderen
  3. De zaag cactus van mij heeft gebloeid! Prachtige roomkleurige bloemen die ook nog eens heerlijk ruiken!

    BeantwoordenVerwijderen