donderdag 31 augustus 2017

Slangencactus - Aporocactus Malisonii

Dit is een plant die je echt met handschoentjes aanpakt. De eerste keer misschien niet, de tweede en volgende keer zeker wel. En let op: laat de stekels niet op de grond vallen want je voelt ze als je er met blote voeten overheen loopt. Dat is helaas geen grapje!
Beauty!
Mocht je na het lezen van deze alinea geen zin meer hebben in deze plant, lees dan toch maar even door. Want het is een prachtplant. 

Als ik denk aan een cactus denk ik: 'stekels', 'nepbloemen' en 'staande plant'. Deze cactus is echt een cactus om z'n stekels. (Dat is mij dus wel pijnlijk duidelijk geworden.) De charme van deze cactus zit -em in zijn hangende uitlopers cq stengels.
Prachtig. En het werd nog mooier...

Er verscheen een bloem! Een prachtige, grote, rode bloem. We bleven ernaar kijken.

korte stengels met uitlopers
Vraag me niet meer hoelang de plant heeft gehangen voor er een stek vanaf gehaald werd. Dat zal niet lang geweest zijn. Natuurlijk heb ik eerst gekeken hoe de plant in elkaar steekt. Ik zag een aantal korte stengels met uitlopers aan de zijkant. De stengels groeien naar beneden en samen vormen ze een prachtige hangplant. Zelf heb ik een lange en korte stek gestekt. Een korte stek van een paar cm droogt snel uit en is dus niet aan te raden. Neem een stek van zo'n 7 cm zonder kop (of snijd de kop er later af om de groei van zijscheuten te stimuleren) en laat deze drogen. Soms heb je een kopstek met de wortels er al aan. Dat is natuurlijk helemaal een mooi begin! Wanneer de stek geworteld is, verschijnen er uitlopers aan de stek. Afhankelijk van het seizoen kan dit proces langer of korter duren.

De StekWijzer:
- snij een deel van een uitloper van 5 - 7 cm.
- laat de stek een paar dagen drogen
- zie je wortels? steek de stek voorzichtig in de (vochtige) cactusaarde
- zorg dat de stek niet uitdroogt; geef wel weinig water
- gebruik bij voorkeur regenwater of afgekoeld gekookt water
- verschijnen er uitlopers? Missie geslaagd! 
- blijf de stek verzorgen met weinig water, cactusvoeding, zon en liefde
- genieten maar! 

Vergeet niet: Voor een volle plant heb je meerdere stekken nodig.

Stekken van deze plant bied ik aan via marktplaats of vraag er even om. Niet alles wat ik op voorraad heb, staat ook op marktplaats.
prachtige hangers
hele lange stek

Geen opmerkingen:

Een reactie posten