vrijdag 4 augustus 2017

MMMMMMuntplantjes: aardbeimunt, chocolademunt, appelmunt, marokkaanse munt

Mmmm... al houd je misschien niet van muntthee: de geur is heerlijk fris en wie houdt daar niet van?

Al eerder blogde ik over munt en hoe je die kunt stekken. Dit keer komen er verschillende soorten munt voorbij: aardbeimunt, marokkaanse munt, chocolademunt (!) en appelmunt.

Ze hebben een ding gemeen: het zijn eetbare planten. Niet alleen lekker in de thee maar ook als decoratie op een bordje met ijs (chocolademunt, aardbeimunt) over de salade of noem maar op. Heb je geen inspiratie? Kijk dan zelf even op internet, er is genoeg te vinden.

Wil je de munt niet eten? Dan is het zeker de moeite waard om deze plant in de tuin te laten groeien vanwege de geur. Als je langs een grote muntplant loopt, ruik je echt dat de plant er staat. 'n Lekkere frisse geur!

De aardbeimunt lijkt tot nog toe de lastigste om te stekken: het vermeerderd zich tot op heden niet via scheuten. Van deze plant heb ik dan ook stekjes gepakt en op water gezet om zo de plant te kunnen vermeerderen.

De chocolademunt ruikt naar het chocolaatje 'after eight'. Heerlijk fris en chocolade! Ook van deze munt heb je maar een stekje nodig om binnen korte tijd een potje vol te krijgen. De scheuten groeien onder de grond maar komen vanzelf naar boven. Het voordeel is dat de scheuten onder de grond meestal al geworteld zijn en dat geeft een goede kans van slagen als je er een stek afneemt.

De appelmunt ruikt zowaar ook naar appel. (Stiekem vraag ik me even af hoe ze dat toch voor elkaar krijgen!) Soms zie ik vanuit de grond een scheutje verschijnen en deze is dan binnen een mum van tijd uit de pot in de volgende pot. Heerlijk om meer mensen van een plantje te kunnen laten genieten!

De Marokkaanse munt is, denk ik, de bekendste. Ook deze geeft zijscheutjes onder de grond die je vervolgens kunt stekken. De geur is uiteraard ook lekker fris en wellicht doet het iemand aan Marokko denken.

Voor zover ik weet zijn deze muntsoorten winterhard. Maar dat moet de praktijk nog uitwijzen...

En.. interesse? Vraag gerust naar de voorraad of kijk op Marktplaats.

Helaas is het niet mogelijk om geur over te brengen via deze blog. Anders had ik dat zeker gedaan!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten