zaterdag 5 november 2016

Pioenroos

De planten in de border; met een mooie herfstkleur.
De pioenroos

Soms is het tijd voor verandering. Doorgaans houd ik daar niet zo van... En als iemand de border in mijn tuin veranderd wil hebben... dan moet diegene van goede huize komen. 

Eindelijk ben ik dan zo ver: de border moet eruit en gras gaat erin. Au, dat doet wel pijn. Maar de roze boerenpioenen werden te groot op deze plaats en ja, gras is stukken praktischer met kinderen die graag in de tuin bezig zijn. 
Enfin, daar gaan ze dan... 

De plant met  wortels.
Eerst heb ik een geul gegraven om de plant heen. Daarna de schop eronder gezet en de plant eruit gewipt. Sommige wortels zijn kapotgegaan maar dat geeft niet bij de pioen. De pioen heeft zo'n 'snoeibeurt' juist nodig als stimulering om verder te wortelen op de nieuwe plaats in de tuin.

Overigens is oktober de maand bij uitstek om de pioenen te verplanten. De plant is dan in ruste na de bloei en de nieuwe scheuten hebben zo de minste kans op beschadiging. 

Enige jaren geleden deelde ik een van deze planten en vervolgens gaf de plant het volgende zomerseizoen al gelijk bloemen. Dat is een toppertje geweest: men zegt dat de plant meestal het tweede jaar gaat bloeien. Bovendien stond de plant naast een braamstruik en later las ik dat dit geen handige plek is voor de pioenroos: de braamstruik wil nl. water maar de pioenroos ook. De pioenroos had dus concurrentie. En dan kan de plant het onderspit delven..


Een nieuwe scheut.
In tegenstelling tot mijn voorgaande blogs, geef ik deze keer geen Plantinstructies o.i.d. . Dat komt omdat ik jaren geleden het delen en verplanten van deze plant heb geleerd van de site: https://www.paeoniapassion.com/planten.asp . Maar let op: heb je een voorliefde voor de pioenroos, kijk dan niet op deze site. Op deze site staan zoveel mooie soorten pioenrozen te koop, dat je er hebberig van kunt worden. Wanneer ze weer bloeien, zal ik een blog schrijven over de verschillende soorten die ik heb. Als ze tenminste gaan bloeien, want ze zijn allemaal naar een nieuw plekje gegaan. Dan is het natuurlijk spannend of ze goed aanslaan.

Wordt vervolgd: en dan met foto's van de bloemen. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten