maandag 7 november 2016

Epiphyllum Monstrosa of Guatemalensis

De blog over mijn vorige Epiphyllum moet ik nog afronden en publiceren en ondertussen heb ik deze Epiphyllum al in huis hangen! Toch maar eerst bloggen over deze Epiphyllum want dat is de plant wel waard met z'n krulbladeren en roze vruchten.

Deze plant vond ik bij tuincentrum Jaarsveld in Capelle a.d. IJssel. Van de Epiphyllum Anguliger heb ik nog steeds veel plezier. En anderen met mij. Mijn vreugde was dan ook heel erg groot toen ik nog een Epiphyllum zag staan. Wow! Deze plant heeft prachtige groene krulbladeren en een roze vrucht. Doordat het een vrucht is, is deze goed te zien. Tot mijn verbazing las ik ergens, vraag me niet meer waar..., dat de plant eerst een bloem geeft en dan de vrucht. Het is me nog niet duidelijk of de vrucht eetbaar is; ik waag me er maar niet aan.


Thuisgekomen bleek de vrucht wel erg kwetsbaar. Zonder dat ik er erg in had, was een vrucht al beschadigd. Een goede reden om de vrucht eens open te snijden. Wit vruchtvlees met zwarte zaadjes. De verleiding is groot om daar iets mee te doen; maar de vrucht is toch maar naar de gft bak verhuisd. Ik troost me met de gedachte dat ik nog een vrucht aan de plant heb hangen.

Dan natuurlijk het mooiste: stekken!
StekWijzer:
Vooraf: neem een bladstek die niet al te veel krult zodat het blad goed deelbaar is.
4 stekjes van een blad gesneden
1 Snijd met een heel scherp mes het blad in stukken
2 Steek de punt(!) in vochtige grond
3 Steek de andere stekken met een snijkant in vochtige grond
4 Zorg dat de stek niet uitdroogt!
5 Verplant de stekken als ze geworteld zijn en het hele potje gebruikt is om te wortelen.
5 Zet de plant in het voorjaar op een zonnige plaats.
6 Neem in het voorjaar evt. weer nieuwe stekken van de plant wanneer het blad net helemaal groen van kleur is en uitgegroeid lijkt te zijn. Volg dan de StekWijzer weer vanaf punt 1.
Hier is het langste blad goed zichtbaar.
7 Geniet van deze plant!

Het in bloei trekken van deze plant gaat hopelijk gemakkelijker dan bij de Epiphyllum Anguliger. De Anguliger bloeit volgens diverse bronnen maar een nacht nadat hij maar een of twee keer water heeft gehad in de winter. Eerst de plant verwaarlozen en dan een nacht op blijven. Twee enorme uitdagingen!

Op naar de volgende Epiphyllum!?

P.s. Kijk naar de tweede naam van de plant en u weet waar deze plant oorspronkelijk vandaan komt.

Een mooie aanvulling op de planten die in mijn raam hangen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten