vrijdag 11 november 2016

Chinees lantaarnplantje

Soms vraag je je af waar een plant ooit zijn naam aan te danken heeft. Dit keer heeft de plant zijn naam te danken aan de bloem.
De bloem is een lief, klein bloemetje dat je mogelijk aan een lantaarntje doet denken.  Waarschijnlijk heeft China er ook iets mee te maken maar vraag mij niet wat.
Enfin, op deze 11 van de 11e waarop kinderen met een lampionnetje of lantaarntje langs de deur gaan vanwege Sint Maarten, is het een plant die ik vanwege zijn toepasselijke naam juist vandaag voor het voetlicht haal.
Mijn exemplaar van deze hangplant heeft veel: lange slierten, mooi blad, verse blaadjes en lieve bloemetjes.Maar voor mij is het nog niet genoeg: ik wil knolletjes! De knolletjes groeien onder de grond en die heeft mijn plant ook. Maar die knolletjes schijnen ook aan de hangende slierten te komen. Helaas is dat bij mij niet het geval. Hopelijk nog niet. .
De knolletjes dienen als vochtopslag voor de plant. Als zo'n knolletje aan een sliert groeit, heb je een mooi begin van een stekje. Nieuwsgierig als ik ben, ben ik maar eens gaan graven in de pot met aarde en jawel: een knolletje was zo gevonden. Mezelf kennende hangt deze plant niet meer zolang in zijn huidige pot maar worden de knolletjes verdeeld over kleine potjes.
StekWijzer / GroeiWijzer:
1 Neem een knolletje met minstens twee bladparen eraan.
2 Stop het knolletje in de grond.
3 Geef het niet teveel water  (het is een vetplant!).
4 Zet de plant op een plek waar het minimaal 10 graden is.
5 Hang de plant voor het raam of zet 'em op de kast. 
6 Geniet van deze plant en vooral van de schattige bloemetjes.
Een prachtig stekje met knolletje!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten