maandag 6 maart 2017

Chlorophytum, Graslelie

Zie de stekjes!

Spinnenplant, Spiderplant, Graslelie .... allemaal eigentijdse benamingen voor de Chlorophytum. Waarschijnlijk herken je de plant eerder aan z'n uiterlijk dan aan z'n benamingen.

Zelf had ik drie van deze variĆ«teiten: de Lemon, Bonnie Ocean en de Green Orange. Zoals zoveel planten stond de Chlorophytum Comosum hoog op mijn verlanglijstje. Omdat het zo'n bekende en veelvoorkomende plant is, besloot ik om de plant niet te kopen. Soms was dat best lastig .... maar: mijn geduld werd beloond! Via Marktplaats bood ik aan een plant te ruilen en al bij de eerste ruil kwam daar de klassieke versie van deze plant ons huis in. Joepie! En yes! er zitten ook nog stekjes aan. Wat denk je, hoelang heeft het geduurd voor het eerste stekje op water stond? 


Trouwens, de stekjes komen nadat de plant heeft gebloeid. Bij de Green Orange moet je vervolgens wachten tot het zaad rijp is maar bij deze drie gaat het gelukkig wat gemakkelijker. De stekjes verschijnen na de bloei hangend aan de plant. Door hun gewicht buigt de steel naar beneden en als er dan een paar stelen aan de plant zitten met die schattige, kleine miniplantjes is het een heel vrolijk en speels geheel.


Chlorophytum Bonnie Ocean stekje
En nu: iedereen aan de Stek! Gegarandeerd succes met deze stekjes en onderstaande StekWijzer. 

StekWijzer:
1 zet mij in een vaasje water
2 ververs het water af en toe
3 check of ik wortels heb
4 Ja? Poot mij in een potje met grond
4 zorg dat ik niet uitdroog
5 laat mij niet de volle zon zien, dan verbrand ik
6 geniet van mijn snelle groei en.. van de lucht die ik voor je zuiver
de groene (lemon) variant van dichtbij

7 opmerkingen:

  1. Goedenavond 't Stekkie,
    Een paar maanden geleden heb ik een aantal planten gekregen waaronder ook zo'n "Graslelie". Inmiddels zijn er een aantal (3 stuks) van die stengels gegroeid en twee stelen ervan zijn al naar beneden gebogen met meerdere miniplantjes eraan. Als totale leek op planten gebied zit ik met verschillende vragen betreffende het stekken het vermeerderen: hoe groot moeten die mini plantjes zijn (nu ong 2 cm) eer je ze in het water moet/mag zetten? En hoe moet je ze in het water zetten? Bij de omlaag gebogen steel elke stek afknippen, recht of schuin afsnijden?
    Alvast vriendelijk dank,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste An, ik had je al per email geantwoord maar nu even via de site. Ik breek / haal een miniplantje eraf wanneer ik de eerste stompjes van wortels zie verschijnen. Ik haal een groepje stekjes eraf of elke stek apart. Dat maakt niet veel uit. Als de wortels maar in het water komen te staan. Succes!

      Verwijderen
  2. Nog even een compliment geven wat ik vergeten was. Bij tuincentra's en bloemenwinkels heb ik vaak het gevoel dat ze je daar niet echt mee willen helpen zoals ik mijn vragen heb, daar verdienen ze niets aan. Ze willen enkel maar verkopen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste An, Bedankt voor je compliment. Mijn ervaring is dat het per plantenwinkel verschilt of ze veel informatie geven. Het is maar net of het personeel ook van planten en stekjes houdt en er verstand van heeft. Gelukkig is er op internet ook aardig wat informatie te vinden. Tegenwoordig pak ik ook graag een ouderwets kamerplantenboek erbij. Heerlijk om even bij weg te dromen.

      Verwijderen
  3. Deze stekken kun je ook gelijk in vochtige grond zetten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Berenda, inderdaad kan het stekje direct in vochtige grond. Maar ik vind de vaasjes met stekjes zo gezellig en dan zie ik de wortels mooi groeien. Bovendien staan de stekjes bij mij sneller droog in een potje grond dan op water.

      Verwijderen
  4. Sorry voor m'n erg late reactie maar de afgeknipte stekjes had ik in verschillende potjes potgrond geplant. Niet eerst in 'n glas water maar meteen de potgrond in, ze doen het nog steeds super. Bij sommige stekjes zijn de grootste/langste al tot een lengte van plusminus 20cm lang gegroeid. De *moederplant* waarvan ik de stekjes van had afgeknipt groeit nog steeds en met meerdere (3) stengels weer vol met stekjes. Die ik dit aankomende weekend ook in potjes potgrond ga planten.
    Groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen