maandag 26 december 2016

Yucca

Wow, het is dat kerst al even voorbij is maar anders konden deze stekken door voor 'kerstboom'.

Deze takken heb ik gekregen met de instructie dat ik ze op water kan zetten of in een pot grond kan zetten en dat ze dan vanzelf gaan groeien. Welkom reuzestek! 

Toch blijkt het praktisch lastig om ze in het water te zetten. De kop is topzwaar waardoor de vaas bijna omvalt. Van beide stekken snij, uhm....,  zaag ik daarom een stuk af. Dit heeft bovendien als voordeel dat ik het kromme gedeelte van de stam verwijder waardoor uiteindelijk de kans op een mooie rechte stam groter is. 

En dan.... wortelen maar. Ik kan u helaas niet beloven dat deze stekken in mijn bezit blijven. Mijn huis staat en hangt vol met planten en daarom zet ik de meeste stekken op marktplaats. 

(...)

Inmiddels zijn we een paar weken verder. De stek met de sprieterige bladeren is in de kliko beland. De bladeren werden geel en dat vond ik geen goed teken.

Wel heb ik het afgezaagde deel van de plant laten drogen en deze gebruik ik wellicht nog eens als decoratie item.

De grote stek staat nog steeds op water maar er lijkt niet veel te gebeuren. Op zich prima, dan is 't 'ie nog niet dood. Maar ik zie liever vooruitgang. ♡Geduld is voor mij de moeilijkste ingrediĆ«nt♡.

Tijd om de plant wat meer te stimuleren om wortels te maken. Daar kan ik wel wat hulp van deskundigen bij gebruiken. Mijn vader en de medewerkster bij Intratuin helpen me verder en ik besluit de stek uit het water te halen en het onderste gedeelte in stekpoeder te 'dopen' en daarna in een pot met zand te zetten. Zand verkleint de kans op rotting en geeft bovendien geen voeding aan de plant. Als het goed is, gaat de stek nu hard werken om te overleven: Welkom wortels! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten