dinsdag 27 december 2016

Epiphyllum reus Hookeri

Dan sta je daar in Tuincentrum Jaarsveld en dan zie je een Epiphyllum, zo groot, zo enorm groot dat je ogen alleen nog maar mooie, groene slierten zien, reuzeslierten. Wow!   


Dan heb je wel een probleem: je wilt wel de plant maar je hebt er geen ruimte voor.  Gelukkig was het mogelijk: een stek! Ik kreeg stekken mee naar huis. Geloof me: vanaf het begin laten mijn ogen de stekken groeien.

En ze doen het goed! Ik heb ze eerst in stukken gesneden, zoals ik met de mij bekende Epiphyllum (Zaagcactus) ook altijd doe. Alleen, deze kwam in augustus mijn huis binnen en toe kwamen die warme dagen in september er nog aan. Desondanks zijn de stekken het goed gaan doen. Een stek heeft het huis verlaten en de andere stekken zijn in ieder geval goed geworteld en drie van de vijf hebben uitlopers. Yes, ik zie ze groeien en dat in de winter. 
De stekken in stukken
Na enig speurwerk vermoed ik dat ik te maken heb met de Epiphyllum Hookeri. Voor mij blijft het 'Epiphyllum Reus'. Wie weet maken mijn uitlopers ook zulke mooie reuzebladeren. Oeps... dan moet ik toch nog op zoek naar een plekje... 

Daar staat mijn kleine Reus.

1 opmerking:

  1. Ik lees net uw verslag over de verzorging van de Orchide, indien u deze op de meeste punten ook toe past op de Epiphyllum, moet het welhaast een succes worden.

    BeantwoordenVerwijderen