woensdag 28 september 2016

Crassula une magic

Onlangs zag ik in de bloemenwinkel te Harmelen een deel van deze plant liggen: als onderdeel van een plantendecoratie. Heel mooi! De plant droogt zonder water niet snel in en is daarom goed te gebruiken bij plantendecoraties. Inspirerend om deze plant eens in een andere combinatie te gebruiken!

De oplettende lezer zal opmerken dat ik zelf een stekje van deze plant ook heb gebruikt als onderdeel van de stekjes in schelp. Dat was echter een klein stekje en in de winkel was het gewoon een 'stuk van de plant'. Mijn oog bedroog mij want ik dacht dat de hele plant gebruikt was en vroeg me af waar de plant dan ooit water moest krijgen. Bij navraag bleek dat het een deel van de plant is en die heeft voorlopig geen water nodig. 

Mijn eigen grote Crassula une magic ziet er niet meer zo heel mooi uit. Hij staat eigenlijk al vanaf mei buiten. Op zich is dat geen probleem voor deze plant maar de plant blijft van zichzelf mooier als hij droog staat. En dat staat hij bij mij niet. 

Uiteraard wordt de plant niet weggedaan omdat hij 'er niet meer uit ziet'. Nee, er groeien nog steeds stekjes aan de plant. Aan de slag dus! 

StekWijzer: 
1. Neem een kopstekje van deze plant.
2. Leg het gerust een paar dagen weg. 
3. Zet het daarna in vochtige grond. 
4. Laat de plant lekker wortelen. 
5. Laat de plant zelf zijscheuten ontwikkelen of knip weer een kopstekje boven een bladpaar af. 
6. Zet het nieuwe stekje weer apart in een potje en herhaal stap 1 t/m 5 of gebruik het stekje ter decoratie of om weg te geven.
7. Verpot het plantje wanneer het geen wortelruimte meer heeft. Kies voor een 20% groter potje. 
8. Verzorg het plantje eventueel met cactusvoeding en met regenwater of gedistilleerd water.
9. Houd zelf in de gaten of de plant groeit en haal er naar eigen wens stekjes af of laat de plant zelf haar gang gaan. 

De plant van bovenaf. Let op de randen van het blad.
Een stek verdeeld in kop- en lidstekje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten