donderdag 8 september 2016

Chlorophytum Green Orange dl. 2

Jawel, een bloem!
Hoeraatje voor mijn Green Orange: hij heeft een bloem! En eigenlijk verdient hij een dubbele hoera want in de bloemen zitten. . . zaadjes. Daar heb ik al die tijd op gewacht. 

Zelfs kinderen weten het al: zaadjes kun je in de grond doen en dan komen er nieuwe plantjes! De klassieke Chlorophytum (groen-witte langwerpige bladeren) geeft vooral stekjes maar deze Chlorophytum plant zich vooral voort door zaadjes. 

Nergens kan ik vinden hoe dat dan moet met die zaadjes. Wanneer zijn ze goed om in de grond te zaaien? Moet ik ze eerst laten drogen of juist niet? De enige informatie die ik hierover heb gevonden is dat de zaadjes bij ongeveer 23 graden willen kiemen en groeien. Het is het experimenteren waard! 
verbrand blad


Maar eerst nog wat over de verzorging van deze plant. Let bij deze plant vooral op twee dingen: 
1) Zet hem niet in de volle zon; dan verbranden de bladeren (zie de foto hiernaast)
2) Geef de plant... voldoende water. 
Bij gebrek aan ruimte zet ik sommige planten weleens in de badkamer: genoeg licht, luchtvochtigheid en geen volle zon. Deze plant kon dat prima verdragen. 


Nu deze plant een bloem heeft, showt hij zich in de woonkamer. Overigens verwelkt de bloem niet zo snel. Persoonlijk vind ik het mooi om te zien dat de plant tot bloei is gekomen, maar de bloem zelf vind ik weinig sierwaarde hebben. De sierwaarde van deze plant zit echt in de prachtige combinatie van oranje stengels met groen blad. Overigens, de plant heeft nog geen oranje kleur wanneer het een jonge plant betreft. Ik heb gelezen dat deze plant pas na een jaar oranje kleurt. Wie weet ga ik het ook eens meemaken! 

Maar om een jonge plant te zien kleuren van wit naar oranje moeten toch echt eerst de zaadjes de grond in. Een knopje van de bloem heb ik eraf gehaald en laten drogen. Deze gaat de grond in. Ook haal ik een 'vers' knopje eraf en die zaadjes doe ik direct in de grond. Tot slot ga ik proberen te wachten tot de knopjes openspringen en het zaad op de grond valt. Dit zaad doe ik dan ook in een zaaibakje. (Foto's hiervan volgen uiteraard!)

Omdat de bloem niet goed zichtbaar was, heb ik deze plant opgeknapt: lelijke bladeren heb ik verwijderd en een scheut heb ik in een apart potje gedaan. Het kostte wat wrikken en trekken maar het is gelukt. En inmiddels doet de plant het nog steeds. Wat dit betreft is het dus een sterke plant die wel wat verdragen kan.

De plant heeft meerdere scheuten.
De scheut die ik apart heb gezet, doet het ook nog steeds. Wel begrijp ik waarom deze plant in de winkel verkocht wordt met drie a vier scheuten. Een scheut alleen is niet zo sierlijk om te zien doordat het dan weinig bladeren heeft en de plant niet 'vol' oogt.





Via deze blog heb ik laten zien hoe de Chlorophytum Green Orange bloemen kan geven en hoe het wortelgestel eruitziet. De theorie over de zaadjes heb ik beschreven en ik hoop van harte dat de volgende blog over de Chlorophytum Green Orange weer veel hoeraatjes bevat: allemaal zaadjes die zijn uitgekomen en uitgroeien tot een nieuwe plant..hoera!?


het wortelgestel

de enkele scheut van bovenaf

2 opmerkingen:

  1. Is er ondertussen al iets uit de zaadjes gekomen? Ik heb zelf zaaddoosjes aan mijn gewone graslelie gevonden en weet nu natuurlijk ook niet goed wat ik er best mee doe. Tips?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Beste jolien, bedankt voor je reactie. Heb je ook een Chlorophytum green orange of een andere? In ieder geval heeft mijn oranje-groene graslelie helaas geen zaailingen opgeleverd. Onder diverse omstandigheden (div. temperaturen, met of zonder plastic eromheen) heb ik geprobeerd het zaad te laten ontkiemen, maar helaas.... het heeft niet tot het gewenste resultaat geleid. Wellicht was het zaad niet kiemkrachtig? Dat is natuurlijk een optie. Ik ben benieuwd of het jou wel lukt om zaailingen te kweken. Succes! Groene groet, Tine

    BeantwoordenVerwijderen