donderdag 26 mei 2016

Vijg

Een boom die bij ons een plant is: de vijg. (We hebben het nooit over de vijgenboom, want ach... zo groot is hij nu ook weer niet.)
Het is wel een boom van deze tijd: klein en vruchtdragend. Zeer geschikt voor een balkon of het terras. 

Bij ons staat de vijg tegen de muur van de schuur. Hij heeft daar lekker veel licht en staat daar bovendien beschut. 's Winters huist de plant in de schuur zodat de vorst de vijg niet te pakken krijgt.

Vorig jaar gaf de vijg ons voor het eerst eetbare vruchten. Twee jaar geleden kwamen er kleine vruchtjes aan die er vervolgens afvielen. Maar warempel vorig jaar bleven er een aantal vruchten aan de boom hangen en ze groeiden goed. De fase van het oogsten brak zelfs aan: wanneer de vrucht zacht is en er eigenlijk bijna afvalt, is ze goed om te oogsten. Als je van vijgen houdt, is het een heerlijke vrucht om vers te eten.

Het kan niet missen: ook deze vijg moet worden gestekt. Een paar dunne takjes heb ik er vanaf gehaald en in het water gezet. Bij het stekken is het belangrijk om te kijken naar het blad: elke stek / takje moet groene bladeren hebben want daarop groeit de vijg volgend jaar weer verder. Verder is het stekken van de vijg eigenlijk simpel: de stek kan geworteld of ongeworteld de grond in en dan is het zaak dat de tak wortels maakt, niet bevriest en verder heeft de plant weinig verzorging nodig. Bij ons tenminste......
Geduld is daarbij een 'must': bij ons duurde het echt wel een paar jaar voor de vijg vruchten gaf. Maar het elk jaar weer zien groeien van de vijg is absoluut de moeite waard om de vijg in je tuin te hebben staan. Uiteindelijk zullen de vruchten op dikkere takken gaan groeien. En dan... smullen maar!

De vijg heeft prachtig groen blad. Opvallend is dat de bladeren bovenaan de takken groeien. Zoek de vruchten. Straks zijn ze beter zichtbaar doordat ze een andere kleur dan de bladkleur krijgen.




De 'vijg' in z'n geheel.







De stekken: sommigen zijn al geworteld. Belangstelling? Kijk in 't Hoekie of e-mail me.

1 opmerking:

  1. Hoi Tine,
    Ik kijk voor het eerst naar je blog. Wat schrijf je leuk en leerzaam! Ik wil je vertellen dat ik al jaren een fantastische vijgenboom voor ons huis heb staan. Ja,ja, ik gebruik echt het woord "boom". Wij wonen in het drukke Haarlem en hebben geen voortuin. Toen ik het huis kocht lag er een folder in de bus : "maak een geveltuin voor uw huis"! Nou, dat liet ik mij geen tweede keer zeggen. Als kind was ik al verliefd op de vijg. Ik ben naar een bomenkweker in Santpoort gegaan en heb daar een minivijgje gekocht. Het eerste jaar werd de struik een meter en kreeg al de eerste prachtige vijgen. Het tweede jaar werd de struik twee meter, en kwamen er nog meer vijgen. Het derde jaar, ja, ja, werd de struik drie meter en hingen er veel vijgen aan. Nu zijn we 14 jaar verder en heb ik een reuzenvijg voor mijn huis. Acht jaar geleden heb ik hem teruggesnoeid tot drie meter en alle zijtakken eraf gehaald, ivm met een verbouwing. Anders konden we niet bij de ramen op de eerste verdieping en die moesten vervangen worden. Vijf jaar geleden was er een enorme storm aan de kust, met orkaankracht en heb ik in de storm de boom staan snoeien, om een breuk te voorkomen. Telkens weer denkt iederen dat de boom het niet zal overleven. Vorig jaar is de stoep bijvoorbeeld opengebroken en zijn vele wortels gesneuveld. Maar wat er ook gebeurt, die boom bloeit en groeit maar door. Hij is alweer 5 meter hoog en en hangt vijf meter breed en over de stoep, honderden vijgen per jaar. Ik deel ze uit en nog houd ik over. Deze boom is mijn wonderboom.Ik zal eens kijken waar ik een foto heb opgeslagen. Dan stuur ik hem naar je toe.
    Ik heb in het najaar de boom voor het eerst gestekt. Elke dag kijk ik of ik al wat zie. Nu lijkt het er sinds een paar dagen op dat de stam kleine knopjes krijgt. Er zijn al meer gegedadigden dan stekken.
    Nu zie ik dat jij ook zomerstekken hebt gemaakt. Ik heb novemberstekken zonder bladeren in de grond gedaan, volgens een bomenboek. Heel braaf het advies opgevolgd.
    Nu lees ik dat mensen ook een vijgenboom als huiskamerplant gaan neerzetten. Heel leuk. Alleen strijd ik met mijn planten tussen de lego, playmobiel om plantenplekjes en wordt het hier wel erg vol. Maar die boom buiten maakt me elke dag weer blij. Zomers houdt hij de zon tegen en hebben we ook geen inkijk in het huis. Nu hangen er tientallen vetbollen in en helpen we de vogels in de stad aan voedsel. Met kerst natuurlijk kerstlichtjes.
    Ik ben benieuwd hoe jouw ervaringen met de stekken zijn.
    Ik wilde je dit verhaal graag vertellen.
    Hartelijke groeten van Petra Weisz.

    BeantwoordenVerwijderen